Hi, what are you looking for?

Wereld

Een open brief aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, António Guterres

Wij zijn een coalitie van meer dan 250 wereldwijde maatschappelijke organisaties die Tibetanen, Oeigoeren, Hongkongers, Chinezen, Zuid-Mongoliërs, Taiwanezen en andere getroffen en bezorgde gemeenschappen vertegenwoordigen. We schrijven u met ernstige bezorgdheid over berichten dat u een uitnodiging hebt geaccepteerd om de Olympische Spelen van 2022 in Peking bij te wonen.

Sinds de Olympische Zomerspelen van 2008 in Peking zijn we getuige geweest van mensenrechtenschendingen in alle regio’s onder Chinees bestuur die in een afgrond stortten. Uitgebreid bewijs wijst op het systematische gebruik door de regering van foltering en onderdrukking van mensenrechtenverdedigers, buitensporig gebruik van geweld tegen vreedzame demonstranten en grootschalige arrestaties van journalisten, vrouwenrechtenactivisten en advocaten. Vrijheid en democratie in Hong Kong zijn volledig ontmanteld; Tibet is volledig afgesloten van de buitenwereld; en door de staat geleide genocide en misdaden tegen de menselijkheid – de ernstigste schendingen van de mensenrechten volgens het internationaal recht – waaronder massale detenties, martelingen, seksueel misbruik en vervolging worden uitgevoerd tegen Oeigoeren en andere Turkse moslims.

De extreme aard van deze schendingen is algemeen erkend door speciale procedures en verdragsorganen van de Verenigde Naties (VN). In juni 2020 meer dan 50
onafhankelijke VN-mensenrechtenexperts uitten hun ernstige bezorgdheid over de massale schendingen van China en riepen de internationale gemeenschap op om collectief en vastberaden op te treden om ervoor te zorgen dat China de mensenrechten respecteert en zijn internationale verplichtingen nakomt. Ze drongen er verder bij de VN-Mensenrechtenraad op aan om met een gevoel van urgentie te handelen om alle passende maatregelen te nemen om de Chinese mensenrechtenpraktijken te controleren.

De minachting van de mensenrechten door de Chinese regering kan ook binnen de VN worden gezien door herhaaldelijk gerichte sancties tegen regeringen die rechten misbruiken in de VN-Veiligheidsraad te blokkeren, te proberen het debat in de Mensenrechtenraad het zwijgen op te leggen en te weigeren haar aanzienlijke invloed te gebruiken in sommige van de ergste mensenrechtencrises.

Advertisement

In het licht van het bewijs van de ernstige en neerwaartse spiraal van mensenrechtenschendingen, is het hoogst ongepast voor u, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, om een ​​deel van de Olympische Spelen van 2022 in Peking bij te wonen.

Uw deelname zou de inspanningen van de Verenigde Naties om China verantwoordelijk te houden ondermijnen en in strijd zijn met de kernprincipes die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en relevante verdragen. Bovendien, als de hoogste vertegenwoordiger van de VN, zal uw aanwezigheid worden gezien als een bevestiging van China’s flagrante minachting voor internationale mensenrechtenwetten en zal het de acties van de Chinese autoriteiten aanmoedigen.

We verzoeken u daarom dringend uw beslissing om de Winterspelen van 2022 in Peking bij te wonen, te heroverwegen.

Met vriendelijke groet

Mandie McKeown, uitvoerend directeur, International Tibet Network – namens:

Dorjee Tseten Dolkun Isa Frances Hui
Studenten voor een gratis Tibet World Uyghur Congress Wij The Hongkongers

Rushan Abbas Jenny Wang Tashi Shitsetsang
Campagne voor Oeigoeren Keep Taiwan Free Tibetan Youth Association Europe

John Jones Dr. Zoe Bedford Teng Biao
Free Tibet Australia Tibet Council China tegen de doodstraf

周锋锁 Zhou Fengsuo Mattias Bjornerstedt Bhuchung Tsering
Humanitair China Zweeds Tibet Comité Internationale campagne voor Tibet

Lhadon Tethong Omer Kanat
Tibet Action Institute Uyghur Human Rights Project